Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

MCC in 2015

Na onze paniekmail in september vorig jaar hebben we, samen met de opbrengst van onze twee Indiadagen, onze hele voorraad op dat moment kunnen storten. Nu zien we dat naast de herstellingswerken aan het dak de prioriteit terug naar de kinderen is gegaan. Met onze goedkeuring zijn er al een 5-tal individuele afsluitbare toiletten voor de meisjes gerealiseerd.

Daarnaast zijn ze nog volop bezig een groentetuin en bloemen – en plantenperk verder aan te leggen. Zij die groene vingers hebben of zich vervelen kunnen hierbij creatief aan de slag. Boven de planttafels is er dan ook een afdak, als bescherming tegen de warmte in het droge seizoen maar ook tegen de stortvloed van regens in de moesson. Om in het droge seizoen enigszins een natuurlijke watervoorraad te hebben zijn er dan ook een soort kanaaltjes (zie foto’s hieronder) gebouwd die uitmonden in een enorme bestaande regenput. Een regenput die eerst en vooral helemaal opgekuist en gerenoveerd is. Van vooruitziende vrouwen, of in dit geval Zusters gesproken!

Het is voor ons een enorme dankbare stap vooruit dat er terug voor de weeskinderen iets concreet gedaan wordt.

MCC cochin india

Op de foto hierboven en hieronder naast de tekst zie je kanaaltjes om regenwater naar een opvang-citerne te leiden.

Afdak waar ze jonge plantjes potten, kweken, verzorgen enz. ...

mcc indiŽ cochin weeshuis

MCC ( ofte Mount Carmel Convent ) is dus bij de start "klooster" met nu een 30-tal nonnekes. Via hun congregatie ( Karmelietessen ) runnen zij daar een school waar momenteel een paar duizend leerlingen les volgen ( van lager onderwijs tot hoger middelbaar ). Zij maken geen onderscheid wat religie betreft dus lopen daar vrolijk katholieke, hindoe en moslim ( meisjes met hoofddoek) kinderen rond.

Daarnaast is er een weeshuis ( Bethel ) waar ze officieel 80 meisjes opvangen. Dat weeshuis steunen Brigitte en Roger met hun India-project.

Zij hebben de voorbije paar jaar een bouwproject van de school gesteund. Dat is nu bijna af en dus kunnen ze nu weer al hun aandacht richten op het weeshuis. Vorig najaar is het dak van de grote leef- studie - slaapruimte ingestort na zware moesson regens. Met de hulpcenten is dat ondertussen hersteld. Nu werken ze verder aan de renovatie en uitbouw van het weeshuis.

Toiletten voor de weesmeisjes. De bestaande toiletten waren gemeenschappelijk, primitief en zeker niet privé

mcc waterciterne cochin india

Bestaand vervallen waterreservoir leegmaken herstellen en aansluiten op de nieuwe kanaaltjes.

Perken voor bloemen, planten en groenten.